Ogólne

Sposoby na przesilenie wiosenne

Wiosna, wiosna, wiosna ah to TY! Wiosna, którą uwielbiam, ma jeden minus – przesilenie wiosenne. Nie wiem jak Ty, ale początek marca to u mnie ciężki okres. Zmęczenie, rozdrażnienie, brak chęci i zapału do wszystkiego – to charakterystyczne objawy przesilenia wiosennego. Wiem że nie jestem jedyna, więc jeśli masz takie rozdrażnienie niczym, zobacz czym prędzej jak sobie radzić z przesileniem wiosennym!

Przesilenie wiosenne – skąd się bierze

Dla niektórych przesilenie wiosenne rozpoczyna się z początkiem marca, a dla niektórych będzie to połowa kwietnia. Bez względu na miesiąc, objawy przesilenia wiosennego zawsze są do siebie zbliżone – zmęczenie, znużenie, apatia, senność, rozdrażnienie. Czasami mogą wypadać włosy, lub pojawiać się więcej zaskórników. Czy wiesz że, w ekstremalnych przypadkach przesilenie wiosenne może prowadzić do depresji? Tylko nie to! Skąd się bierze przesilenie wiosenne? No cóż, nie ma jednej konkretnej odpowiedzi na to. Psycholodzy i lekarze upatrują przyczyn w zmianie rytmu dobowego.  Fakt, że dzień staje się dłuższy i bardziej słoneczny, dzięki czemu więcej czasu poświęcamy na aktywności na dworze a tym samym,  zapewniamy większe zużycie energii. I tak po sennej i rozleniwionej zimie, wpadając nagle w wir zadań i obowiązków całego dnia jesteśmy stosunkowo bardziej zmęczeni niż w takim samym dniu w zimie. Po prostu – wiosną mamy więcej aktywności, których w zimie nie robiliśmy. Aktywność fizyczna, ogród, spacery z psem i wiele innych – pogoda daje dawkę energii, którą chcemy wykorzystać jak najlepiej każdego dnia.

Aby spełnić te wymagania, nasz organizm ciężko pracuje, by wzmocnić osłabiony system obronny po okresie zimowym.

Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ zima to dość depresyjna pora roku (ciemno, zimno i strasznie) organizm stara się zapewnić odpowiednią dawkę serotoniny – hormonu szczęścia, praktycznie ją…wyczerpując co do joty! Istnieje również wzrost poziomu kortyzolu (hormonu stresu) w związku ze wzrostem zagrożeń środowiskowych – czytaj: smogu. W rezultacie, dochodzi do tego, że wiosną nie mamy ani za dużo fizycznej siły ani też psychicznej. Witaj Wiosno! 😀

Muszę jeszcze dodać, że okres wiosny to nie jest dobry czas dla alergików. Pyłki utrudniają życie niejednemu alergikowi, a to z kolei wpływa negatywnie na humor.

Sposoby na przesilenie wiosenne

Dobrze się wyspać

Kocham spać! Mogłabym naprawdę nie robić nic innego, gdyby nie fakt że jestem nieuleczalnym pracoholikiem 😀 😀 Wiosną wszystko budzi się do życia, więc i my powinniśmy się obudzić 🙂 Powiedzmy sobie szczerze, kto myśli o spaniu gdy na niebie jest piękne słońce, ptaszki ćwierkają a pies się patrzy z wytęsknionym oczekiwaniem na spacer? Ja na pewno nie!
I tu następuje tzw. przeciążenie zasilania. Cały dzień na pełnych obrotach, może nas wykończyć. Aby mieć siłę na wszystko co planujesz w ciągu dnia, musisz się wysypiać! Zimą nie mam z tym najmniejszego problemu, ale wiosna i lato…hmmm… chyba czas popracować nad zmianą przyzwyczajeń 🙂

Staraj się unikać stresu

Tak wiem, łatwo pisać! Ale dokładnie tak samo i ja staram się stresu unikać, i tak jak Wy pracuję nad tym aby stres nie panował nade mną. Stres jest jednym z najczęstszych powodów uczucia zmęczenia – tak więc, zmniejszając stresw sposób naturalny złagodzisz swoje zmęczenie. Istnieje kilka sposobów na relaks, w ale najważniejszą rzeczą do zrobienia jest określić, co jest przyczyną stresu w pierwszej kolejności. Najczęściej jest to praca, sytuacja finansowa lub rodzinna. Witaj w klubie 🙂 Pamiętaj, że

im więcej poświęcisz czasu na relaks, tym mniej będzie stresu w Twoim dniu codziennym!

Popraw swoją dietę

Jesteś tym, co jesz. Znasz to? Niestety lub stety, to co jesz wpływa na to, jak się czujesz. Odpowiednia i zbilansowana dieta doda Ci energii i siły na pokonanie przesilenia wiosennego. Zdrowe, regularne posiłki zapewnią Ci optymalny poziom cukru, witam i minerałów, więc nie zapominaj o nich każdego dnia. Bardzo ważne jest, szczególnie wiosną, aby zaczynać każdy dzień od śniadania – to ono zapewnia Ci pokłady energii! Utrzymanie stabilnego poziomu cukru we krwi jest również ważne, aby uniknąć zmęczenia – nie niweluj więc całkowicie węglowodanów ze swojej diety.

Unikaj kofeiny w godzinach wieczornych

Jeśli obserwujesz mojego instagrama, wiesz że jestem ogromnym miłośnikiem kawy. Piję dla smaku, relaksu, chwili wyciszenia…absolutnie nie mam dnia bez kawy. Niestety kofeina robi swoje, i nie ukrywam, że dawka większa niż 2 kawy dziennie nie jest dla mnie wskazana 😀 Oczywiście kofeina dodaje nam energii i tzw. „powera” ale pamiętaj, żeby na wieczór nie pić kawy właśnie z tego względu. Patrz punkt 1 – wysypiaj się. Kofeina spowoduje, że nie będziesz mogła zasnąć przynajmniej dwie godziny dłużej. Ok, trochę niesprawiedliwie piszę tylko o kawie. Kofeina jest także w coli, czekoladzie, herbacie – tak więc jeśli nie chcesz mieć trudności w zasypianiu, ogranicz kofeinę do minimum wieczorem!

Bądź Hygge

Po prostu zwolnij. Jeśli nie umiesz, to się naucz. Wyrób w sobie nawyk spokojnego reagowania na wszystkie sprawy. Tyle ich jest w ciągu dnia, dam sobie rękę uciąć, że połową z nich wcale nie powinnaś się przejmować 🙂 Jeśli masz w stosunku do siebie za dużo wymagań, a bądź co bądź, wiosna temu sprzyja (schudnę!, posprzątam ogród, będę biegać itp. Itd.), zwiększasz ciśnienie nie tylko krwi ale i swoje własne 🙂 Chcesz zrobić wszystko naraz, a tak naprawdę – nic Ci nie ucieknie! Dlaczego Hygge jest teraz takie popularne? Bo ludzie nie umieją się zatrzymać. Zrównoważony styl życia pozwoli Ci mieć czas dla siebie, rodziny, ale też mniej się denerwować i mieć więcej dystansu do otaczających spraw!

Keep fit!

Aktywność fizyczna jest doskonałym sposobem na zwiększenie poziomu energii i unikanie zmęczenia! Słuchaj, o wiele ważniejsze jest aby regularnie wykonywać ćwiczenia, niż żeby raz na miesiąc mordować się 3 godzinnym treningiem! Pamiętaj, że dobre efekty to suma małych codziennych czynności! Wiosna absolutnie sprzyja i zachęca do aktywności fizycznej – wystarczy wprowadzić do rutyny dnia codziennego aktywne „drobnostki” – wysiądź kilka przystanków wcześniej i idź na nogach do pracy/domu.  Idź z psem na spacer, idź do sklepu na nogach lub na rowerze zamiast autem, sposobów na wprowadzenie codziennej aktywności fizycznej jest naprawdę tysiące. Pamiętaj tylko o systematyczności!

Pij zielone i wodę!

Bardzo często zapominamy w ciągu dnia o piciu wody, koktajli czy soków świeżo wyciśniętych. Nie muszę Ci pisać, że to odpowiednie nawodnienie organizmu zapobiega zmęczeniu, prawda? 🙂 Zalecana dzienna porcja do spożycia to aż 2 litry wody, co dla mnie stanowi niemały wyczyn 🙂 Nasz organizm to aż 70% wody, logiczne więc, że musi dbać o odpowiedni poziom nawodnienia również od wewnątrz. Odwodniony organizm jest zmęczony, słaby i nie ma siły do żadnych czynności dnia codziennego. Podobnie jest z naszą kondycją psychiczną, gdzie humor i pozytywne podejście do życia zanikają. Najlepiej, abyś miała zawsze przy sobie butelkę wody, wtedy nie zapomnisz o piciu! 🙂

Kochane, to są moje sposoby na przesilenie wiosenne. Jakie Wy macie rady na wiosenne zmęczenie? Dajcie znać w komentarzach!

Buziaki!

 

komentarz

  • Ann

    Dzięki za bardzo przydatne rady. Często pracuję do późna, bo wydaje mi się, że tak więcej zrobię…. A to niekoniecznie prawda. Warto uświadomić sobie te rzeczy, o których napisałaś.

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: