Life Style

Zdrowia dieta – 6 sposobów jak się lepiej odżywiać

 

Zdrowa dieta to ostatnio najczęstsze o czym kobiety w gabinecie kosmetycznym rozmawiają. Najmodniejszy trend tego sezonu to zdrowe odżywianie, ekologiczne potraw i generalnie wszechstronne dbanie o zdrowie. Świetnie  że świadomość aktywności fizycznej i racjonalnej diety rośnie w naszym społeczeństwie, ale, czasem zaczyna to przypominać przerost formy nad treścią. Sprawdź proste sposoby na zachowanie zdrowego ciała jak i ducha!

Zdrowa dieta to nie tylko ograniczenie kalorii, ale przede wszystkim świadomość – spożywanych posiłków, aktywności fizycznej, oraz tego co dostarczamy organizmowi jako “paliwo”. Tym paliwem dla niektórych będzie dawka nikotyny, dla innych kofeiny, a dla innych minerałów i witamin. Jedzenie może pomóc utrzymać zdrową wagę i uniknąć pewnych problemów zdrowotnych, z drugiej strony dieta może mieć ogromny wpływ na obniżenie dobrego samopoczucia. Badania związane z jedzeniem fast food które jest wysoko przetworzone, udowodniły częstsze występowaniem depresji, stresu,  i niepokoju. Ważne, aby zdawać sobie sprawę z zagrożeń jakie niesie ze sobą jedzenie typu szybko – dużo – tanio 🙂  Chyba nie ma bardziej uniwersalnej zasady niż to, aby zawsze zachowywać umiar. 🙂 Zarówno w posiłkach, zakupach spożywczych czy też odchudzaniu. Nie jest problemem schudnąć, lecz utrzymać tą szczuplejszą sylwetkę! Jak zachować dobrą kondycję ciała i ducha? Niewielkim nakładem, stopniowo wprowadzając poniższe wskazówki jaką się charakteryzuje zdrowia dieta, jesteś w stanie zadbać nie tylko o swoją skórę, ale też całe funkcjonowanie organizmu!

yummy

Sposoby na zdrową dietę:

Wybieraj świadomie

Zdrowa dieta to świadomość swojego zdrowia. Kupuj więc zdrowsze alternatywy do swoich słodkich przyzwyczajeń. Zastąp szkodliwe tłuszcze trans na zdrowe, najlepiej NNKT, w które bogate są oleje. W miarę możliwości, zamiast smażenia (szczególnie na głębokim tłuszczu) wybieraj grillowane potrawy lub ewentualnie, pieczone. Unikaj mikrofalówki! Kupuj warzywa na lokalnych targach zamiast w dużych hipermarketach. Nie sugeruj się, że im jabłko bardziej czerwone tym lepsze. Naturalne jabłka wcale nie są mocno kolorowe, a maliny i truskawki wielkości słoika od kremu 🙂

Nie licz kalorii

Tak dokładnie, ponieważ kalorie są dla nas motorem napędowym. Cała istota polega na tym, z jakiego materiału dostarczasz te kalorie! Możesz np. zjeść łososia ze szpinakiem w ilości 400 kcal, a możesz zjeść pizze lub kebaba w dokładnie takiej samej liczbie kalorii. Patrz na to, co jest odżywcze i wartościowe dla organizmu! Szczególnie się skup na świeżych składnikach dania, również tych sezonowych. Pamiętaj, że im dłuższa data ważności, tym produkt będzie bardziej przetworzony.

placuszki

Czytamy Etykiety

Im większy skład, tym gorzej, gdyż to sugeruje że dany produkt ma dużo konserwantów, aspartamów i innych dziwactw. Pamiętaj, że wartościowe produkty głównie mają 5 – 7 składników maksymalnie. Ile jest mięsa w mięsie? Możesz kupić pasztet gdzie tak naprawdę w pełnym składzie znajduje się on na 4 miejscu, a możesz kupić pasztet który znajduje się na 1 miejscu w całym to składzie. Zobacz, jak nas producenci oszukują. Teraz już powinnaś wiedzieć dlaczego jeden ser kosztuje 3zł a inny 10zł 🙂 Niestety, to prawda – za wartościowe produkty się płaci. Jeśli nie znasz się na składach, konserwantach itp. odsyłam Cię do bardzo fajnej stronki – Czytamy Etykiety, ja osobiście bardzo ją lubię, choć żałuję że produktów jest mało 🙂

Jedz mniej a częściej

Tak, prawda znana od lat ale jak przy intensywnym życiu zawodowym, dwójce dzieci (a może trójce wraz z mężem :)) i tysiącach spraw codziennych to zorganizować? Najlepiej sobie przygotowywać w domu posiłki i przekąski na cały dzień. Wtedy nie musisz sięgać w ciągu dnia po “szybką” przekąskę z mc donaldsa, tylko bierzesz swoją, w założeniu zdrowszą alternatywę 🙂 Tzn. nie pakujesz rano 4 snickersów, ale przygotowujesz sobie jakąś sałatkę, musli czy figi. Na obiad możesz zawsze wybrać North Fisha z grillowanymi rybami zamiast Mc Donaldsa. Tak wiem, cena. Ale = patrz wyżej. Warto czasem więcej zapłacić za zdrowego i mocnego kopa do działania w postaci pysznych ryb. Na stare lata sama sobie podziękujesz 🙂

Kolorowo i zdrowo!

Tak, zdrowa dieta to tęcza owocowo – warzywna. Jedz więc dużo kolorowych warzyw i owoców. Im bardziej urozmaicisz dietę w warzywa i owoce, tym lepiej dla Ciebie i Twojego zdrowia. Nie ograniczaj się tylko do zielonego, typu szpinak, rukola, brokuły. Każdy owoc i warzywo ma inne, dobroczynne działanie, inny skład minerałów i witamin. Pozwól sobie na dostarczanie różnorodnych składników aby jak najlepiej Twój organizm i psychika funkcjonowały. Zamiast słodyczy, wybieraj słodkie warzywa i owoce: mogą to być cytrusy, kukurydza, buraki, bataty. Takie przekąski czy też dodatki do głównego dania nie dość że są smaczne, to w dodatku będą uzupełniać niedobory witamin i minerałów w organiźmie. Po co brać suplementy skoro możesz sama wprowadzać witaminy do swojego organizmu jak i życia? 🙂

fodd

Zdrowa dieta – zdrowe tłuszcze

Chyba nic, za wyjątkiem syropu glukozowo – fruktozowego, nie wywołuje takich dyskusji jak tłuszcze. Tłuszcze dzielimy na zdrowe i niezdrowe 🙂 Te zdrowe,  są niezbędne dla zdrowia fizycznego i emocjonalnego. Pokarmy bogate w niektóre tłuszcze omega-3 mogą zmniejszyć ryzyko chorób układu krążenia, poprawić nastrój, kondycję skóry i włosów. Zdrowe Tłuszcze:

  • Jednonienasycone kwasy tłuszczowe  – awokado, orzechy (migdały, orzechy laskowe, jak i pekan) i nasiona (takich jak dyni i sezamu)
  • Wielonienasycone kwasy tłuszczowe – Omega-3 , występują w tłustych rybach, takich jak łosoś, śledź, makrela, sardynki, sardele. Wegetariańskie źródła wielonienasyconych tłuszczów obejmują siemię lniane, orzechy włoskie.

Wzmianka o tych “złych” tłuszczach – występują w żywności przetworzonej, tłuszczach roślinnych, margarynach, krakersach, słodyczach. Podwyższają poziom cholesterolu, przyczyniają się do zawałów serca, miażdżycy, nadciśnienia.

Oczywiście zdrowa dieta to coś więcej niż powyższe wskazówki, to także aktywność fizyczna, picie wody mineralnej, spożywanie produktów pełnoziarnistych, oraz spożywanie produktów bogatych w błonnik! Pamiętaj, małymi kroczkami do celu, nie musisz robić armagedonu w swojej kuchni, staraj się stopniowo zmieniać nawyki żywieniowe. W szybkim czasie zobaczysz jak się zmienia Twój sposób postrzegania na zdrową żywność 🙂 Dajcie znać jakie macie sposoby dla zachowania zdrowej diety!

zdrowa dieta

 

4 komentarze

  • martya

    To prawda,coraz więcej z nas chce a przynajmniej stara się wprowadzać zdrowsze jedzenie czy jakiś ruch,choć nie jest to łatwe to warto spróbować na początek choć w małym stopniu.Jedzenie które było kiedyś a dziś to przeszłość,często artykuły które były produkowane kiedyś już nie smakują tak samo…wniosek nasuwa się sam…
    Myślę że większość z nas chciałaby żyć zdrowiej ale w natłoku przyzwyczajeń i obowiązków odpuszczamy,jednak jedno jest pewne:nasz organizm w przyszłości nam się za to odwdzięczy i na pewno nie pożałujemy tak pozytywnej zmiany na zdrowiu czy wyglądzie…zawsze warto choćby spróbować 🙂

    View Comment

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.