JAK UTRZYMAĆ SALON KOSMETYCZNY i nie być bankrutem

jak utrzymać salon kosmetyczny

Założyć a utrzymać salon kosmetyczny to dwie różne bajki, czasem tak samo skomplikowane. Jeżeli masz problem z ruchem w salonie, to zapraszam na wpis jak utrzymać salon kosmetyczny z poradami od kosmetologa 🙂

 

Jak utrzymać salon kosmetyczny który będzie dla Ciebie przyjemnością a nie więzieniem?

 

W zasadzie cały wpis mógłby opierać się na jednym zdaniu – pracować. Jednak praca w dzisiejszych czasach to zdecydowanie za mało, jak chodzi o to by utrzymać salon kosmetyczny. Oczywiście taki, który funkcjonuje i przynosi zysk, a nie tylko widnieje jako szyld reklamowy.
Niepokojące, a wręcz bardzo niepokojące jest zjawisko powstawania salonów kosmetycznych które tak samo szybko powstają jak i znikają.

 

Prawda jest taka, że obecny rynek jest przesycony usługami kosmetycznymi zarówno „oficjalnie” jak i w szarej strefie.

salon kosmetyczny

 

Klient to podstawa!

Jestem przekonana że zdajesz sobie sprawę, że bez Klienta nie ma salonu. Żeby salon się kręcił i mógł „wzbogacać” potrzebujesz Klientów jak oddychania. Istnieje teoria że najważniejsi są „bogaci” Klienci. Nie wiem skąd ona się wzięła i nigdy tak nie podchodziłam do pracy kosmetologa.

 Najważniejszą a zarazem najtrudniejszą sztuką jest utrzymać Klienta przy sobie.

 

Dlatego uważam, że w przesyconym rynku usług kosmetycznych zostaną tylko Ci, którzy naprawdę kochają swoją pracę i kosmetykę. Ponieważ Klient wszystko czuje, odbiera to jak się go traktuje od wejścia. Uwierz, tysiące razy widziałam dziewczyny które robią „łaskę” na recepcji bo sprawdzą termin zabiegu. Zapamiętaj że Ty łaski nie robisz, dopóki to Klient płaci. Nie chodzi o to żeby Klienta traktować jak Króla który może Cię traktować z góry, bo to jest przesada w drugą stronę. Uważam że idealna współpraca to taka, gdy Kosmetolog – Klient są dla siebie jak dobrzy znajomi. To w końcu do Ciebie Klient przychodzi się odstresować, wyznać jak mu minął dzień, z czym ma kłopoty. Do Ciebie należy przyjąć go z otwartymi rękami a nie tylko portfelem 🙂

Myślisz że ludzie zawsze chodzą do salonu żeby skorzystać z usługi? Najczęściej chcą z kimś pogadać, poczuć miłą atmosferę i… POCZUĆ SIĘ ZADBANYM (psychicznie i fizycznie).

utrzymać salon kosmetyczny

Marketing i salon kosmetyczny

Jest piękne przysłowie że „reklama dźwignią handlu”. Tak jak wspomniałam wyżej, bez Klientów nie ma ruchu, ale żeby ten Klient był musisz pomóc mu znaleźć drogę do siebie. Często słyszę od zaprzyjaźnionych kosmetologów

skąd mam brać pieniądze na reklamę jak tu tyle opłat jest?

Kochana, znam dobrze ten ból, każdy kto ma firmę go zna 🙂 Czy da się utrzymać salon kosmetyczny bez reklamy? Zapewne tak, ale głównie dzięki już wyrobionym Klientom, znajomym (którzy i tak zawsze mogą odejść). Jeśli teraz Ci nie jest potrzebna reklama, to nie znaczy że za jakiś czas nie będzie.

Gdzie reklamować salon kosmetyczny?

To prawda że dzisiaj najłatwiejszą drogą dotarcia do Klienta jest facebook (jeśli masz aktywny fanpage). Ale – uwaga! Żeby reklama działała musisz mieć jakąś stronę swoich usług – prowadzoną i żywą. Na facebook’u możesz reklamować posty lub stronę ale trzeba ją mieć. Postaw się w sytuacji Klienta – czy weszłabyś i skorzystała z usług salonu gdy widzisz jednego posta i 0 komentarzy? Wiem że nie od razu Rzym zbudowano, ale pamiętaj że…

Facebook NIE JEST jedyny

Reklama na facebooku jest wygodna przy już wyrobionej stronie. Inną, prostszą i myślę że dla każdego kosmetologa przyjemną formą reklamy jest instagram. Tu sprawa jest łatwiejsza, bo zdjęcia wykonanej usługi możesz wrzucać praktycznie zawsze. Najlepiej instagram sprawdza się w przypadku paznokci i rzęs, ale jeśli masz czas i zaangażowanie to możesz wszystko opracowywać do reklamy na instagramie. Sprawę ułatwia także instastories gdzie możesz „od kuchni” pokazywać swoją pracę.

DAJ się poznać Klientom – to znakomicie wzbudza zaufanie i powoduje, że Klient chce Cię odwiedzić.

 

salon kosmetyczny

Gazeta lokalna

Osobiście uważam że to jest bardzo niedoceniona forma reklamy salonu kosmetycznego, a jedna z najlepszych! Docierasz nią do umówmy się – potencjalnych Klientów zlokalizowanych w tym miejscu które Cię interesuje. Im mniejsza miejscowość, tym łatwiej o zasięg, bo nawet jeśli dasz reklamę do np. gazety krakowskiej to i tak nie dotrzesz do 1 mln osób. Gdy dasz reklamę do gazety wadowickiej – masz mniejszą ilość ludzi i prawdopodobieństwo większego zasięgu.

Marketing szeptany

Każda jedna kosmetolog z jaką rozmawiam, potwierdza, że najwięcej Klient ma z polecenia. To jest najlepsza reklama salonu kosmetycznego. I znowu powtórzę – przesycony rynek kosmetyczny przestaje być wiarygodny, dlatego ludzie szukają poleceń dobrej kosmetyczki po znajomych. Zobacz ile dziennie jest pytań w grupach kosmetycznych (np. mojej Sekrety Piękna :D) w stylu „kogo polecacie” na paznokcie, rzęsy, „jaki salon kosmetyczny” wybrać na makijaż. Czy nie było by miło gdyby ktoś polecił Twój?
Ano właśnie 🙂

Utrzymać salon kosmetyczny czyli zróżnicowane usługi kosmetyczne

Sama długo nie byłam i chyba dalej nie jestem zwolennikiem teorii, że żeby utrzymać salon kosmetyczny to musi być wszystko. Jestem ciekawa jak Ty podchodzisz do tego, z moich doświadczeń wynika, że lepiej robić dobrze kilka usług niż byle jak wszystkie. To prawda że dzisiaj ludzie szukają jednego miejsca w którym jest „wszystko” – paznokcie, rzęsy, masaże, zabiegi na ciało, laser, medycyna estetyczna. Jeżeli masz na to finanse i możesz sobie pozwolić na zatrudnienie profesjonalistów z tych działek – super. Bierz pod uwagę że

dobry kosmetolog to nie tylko ktoś kto dobrze wykona zabieg ale taki, który Klienta przyciągnie zachowaniem, aparycją i traktowaniem!

Tak strasznie często się o tym zapomina 🙁 Jeżeli nie możesz sobie pozwolić, lub nie chcesz mieć salonu ze wszystkim, to nie patrz na innych tylko rób to co robisz najlepiej. Jeżeli jesteś dobra to Klient i tak do Ciebie będzie wracać.

 

Bo dzisiaj pasja i zaangażowanie w pracę są na wagę złota, tak naprawdę w każdych usługach.

Ja sama, od lat mam tą samą masażystkę i zawsze do niej wracam bo wiem że żyje pasją i bardzo mi pomaga swoją pracą. Nie mam myślenia, pójdę gdzie indziej to od razu zrobię paznokcie i rzęsy, no ale ja mam inne podejście 🙂 Co jest ważne, każdy komu będzie zależeć na Tobie i twojej pracy wróci. To dlatego dziewczyny są dojeżdżać z Krakowa do Zakopanego ( do mojej znajomej) do fryzjera, lub np. na drugi koniec miasta bo „Gosia robi cudne paznokcie”. Będę się uparcie trzymać zdania że profesjonalizm połączony z miłością do ludzi to jedyne co trzeba zrobić by utrzymać salon kosmetyczny.

utrzymać salon kosmetyczny

Gdy brak ruchu w salonie kosmetycznym to…

to robisz coś, żeby był. Sama zawsze staram się działać tak, żeby mieć jakieś finanse czy nawet skarpetkę 😉 w której trzymam pieniądze na gorsze czasy. Zakładam sobie tak, aby np. salon bez większego ruchu mógł „przetrwać” miesiąc maksymalnie dwa. Są osoby które taką egzystencję salonu trzymają latami, co jest błędem – bo raz, kosmetolog przyzwyczaja się że salon „się ciągnie” z innych pieniędzy i jakoś to będzie, dwa, nie ma motywacji by ten salon pchnąć do przodu.

Salon kosmetyczny musi na siebie zarabiać.

Jeśli tego nie ma, przez dłuższy czasu, to miej jaja go zamknąć albo przebranżowić. Ja tak zrobiłam. Łudziłam się kilka tygodni że mi się uda utrzymać salon po sezonie nad morzem, niestety nie skorygowałam kosztów salonu w stosunku do znikomej ilości Klientów.

Człowiek uczy się na błędach, chociaż ja wolę to nazywać cennym doświadczeniem bo tak właśnie było. Dzięki prowadzeniu salonu nad morzem nauczyłam się więcej niż w spokojnej pracy kosmetologa na przedmieściach Krakowa w rok. Chciałam zwrócić uwagę na jeszcze jedno –

to że nie ma Klientów to nie znaczy że jesteś beznadzieją kosmetyczką!

Dzisiaj na ruch w salonie kosmetycznym składa się mnóstwo mianowników, to co ja piszę to zaledwie 1/30 nich. Nie możesz swojej wartości pracy opierać na tym że Klientów w salonie kosmetycznym nie ma, bo może to być spowodowane brakiem dobrego dojazdu do Ciebie, brakiem reklamy, za drogimi usługami, nie miłą dziewczyną na recepcji itp….. Jeżeli będziesz uzależniać swoją wartość od Klienta, to będziesz ciągle ją tracić i zyskiwać.

Musisz być pewna swojego i swoich działań. A to jest najtrudniejsze 🙂

Nie ma jednej konkretnej odpowiedzi jak utrzymać salon kosmetyczny, ale mam nadzieję, że moje sposoby czy propozycje na jego rozruch Ci ułatwią to zadanie. Zdaję sobie sprawę że jest mnóstwo czynników powodujących o sukcesie salonu kosmetycznego, wymieniam we wpisie według mnie ważniejsze. Będę wdzięczna za Twoje zdanie i propozycje działań na to jak utrzymać salon w komentarzu! Post jeśli się przydał, śmiało udostępniaj 🙂

Buziaki

Marta

A Ty co o tym sądzisz? :)