Jak chronić skórę przed słońcem


Przebarwienia, zmarszczki, nierówny kolor skóry
a czasem czerniak – rak skóry – to tylko niektóre z defektów posłonecznych jakich się możesz nabawić! Wszyscy kochamy słońce, ale nie wszyscy umiemy z niego korzystać rozsądnie! Zobacz jak się chronić przed UV i cieszyć słońcem bez podrażnień!

Jak słońce szkodzi Twojej skórze

Niestety, czy tego chcesz czy nie – promienie UV przyspieszają procesy starzenia i powstawanie fotostarzenia – czyli starzenia posłonecznego. Jeśli jedziesz na wymarzone wakacje w ciepłe kraje, na pewno ostatnia pamiątka jaką byś chciała przywieźć to przebarwienia prawda? 🙂

Ale tak naprawdę, nie trzeba wyjeżdżać w ciepłe kraje aby nabyć defektów posłonecznych. Wystarczy że nie będziesz się dostatecznie chronić przed słońcem cały rok, a przebarwienia masz gwarantowane. Wprowadź ochronę UV jako codzienną rutynę w swoim planie dnia, nie tylko dla kwestii urodowych, ale przede wszystkim – zdrowotnych!

Uszkodzenia spowodowane promieniowaniem UV to:

  • Fotostarzenie skóry

    (charakterystyczne zmiany skóry związane z ekspozycją na UV – zmarszczki, przebarwienia, obwisła i mało elastyczna skóra, suche włosy, plamy soczewicowate na dłoniach). Fotostarzenie powoduje, że wyglądasz na starszą niż jesteś w rzeczywistości!

  • Rak skóry – czerniak.

    Zaczyna się niewinne, od znamion – pieprzyków, które mogą się rozwinąć w stan przednowotworowy związany z brakiem ochrony UV

  • Odbarwienia

    coraz częściej dostaję od Was zapytania, co robić z „białymi” plamkami na skórze. Te białe plamki, to najczęściej efekt działania słońca na skórę – po prostu, zamiast wytwarzać więcej barwnika skóry czyli melaniny, promieniowanie UV spowodowało jego znacznie mniejsze ilości produkcji (fachowo proces wytwarzania melaniny to melanogeneza)

  • Nadmierna wrażliwość oczu

    czyli coś, co mam. Kochana uwierzysz że jestem uczulona na słońce? Jak nie mam okularów z filtrem, na drugi dzień mam zaczerwienione oczy, ale co najgorsze – alergię wokół oczu! Jest to dla mnie spore utrudnienie :/

Aby było sprawiedliwie, należy oddać promieniowaniu UV również pewne zasługi, a niewątpliwie należy do nich syntezowanie witaminy D w naszym organizmie! To jedyna witamina, jaką nasz organizm jest w stanie sam wytwarzać. Czy wiesz, że badania wykazały, iż osoby zamieszkujące północne rejony Europy częściej cierpią na depresję, ze względu na mniejsze oddziaływanie słońca? Tak więc, słońce dodaje energii i pozytywnego nastawienia, ale ważne jest, aby korzystać z niego z głową!

Ochrona skóry przed UV

Wbrew pozorom, wystarczą proste czynności dzięki którym unikniesz przebarwień i fotostarzenia, a w najgorszym przypadku czerniaka. Nie martw się, Twoja produkcja witaminy D na tym absolutnie nie ucierpi 🙂

Co możesz zrobić aby chronić skórę przed słońcem:

Unikaj nadmiernej ekspozycji na promieniowanie UV
zarówno ze źródeł naturalnych, jak i sztucznych – solarium.

Unikaj słońca w godzinach 10 – 15
czyli wtedy, kiedy promieniowanie UV jest najbardziej szkodliwe

Kapelusz i dobre okulary z filtrem UV
– to podstawa! Okulary powinny zapewniać 100% ochrony przed promieniowaniem UV (koniecznie szukaj modeli które mają ochronę UVB, jak i UVA). Pamiętaj że otoczenie wody, i piasku jest wyjątkowo szkodliwe jak chodzi o promieniowanie UV, ponieważ odbija promienie UV i zwiększa szanse na oparzenia słoneczne, przebarwienia i czerniaka. Podobnie sprawa wygląda ze śniegiem. Istnieje błędne przekonanie, że tylko latem należy uważać na słońce – absolutnie nie! To właśnie zimą powstaje najwięcej przebarwień, bo większość z nas nie zwraca uwagi na ochronę UV. Dlatego, ważna jest ochrona przed słońcem cały rok

Stosuj filtry przeciwsłoneczne
Coś czuję, że ten temat interesuje Cię najbardziej 😀 😀 Pierwsza kwestia, patrz zawsze na wskaźnik ochrony SPF (Sun Protector Factor) – im wyższy, tym większa ochrona przed promieniowaniem UV. Smaruj się filtrem ochronnym 20 minut przed wyjściem na słońce, i uzupełniaj ilość filtrów UV co 2h na skórze (po kąpieli, aktywności fizycznej – od razu).

Kremy przeciwsłoneczne zapewniają barierę na skórzę, która absorbuje lub odbija promieniowanie UV i zapobiega przenikaniu promieniowania UV do skóry. Kiedy kupujesz filtry UV, wybierz ten, który jest oznaczony szerokim spektrum, ponieważ pomoże Ci chronić zarówno przed promieniami UVA jak i UVB. Sprawdź etykietę przeciwsłoneczną – jakie krem zawiera filtry!

 

 

Filtry chemiczne a fizyczne – co wybrać?

Ostatnimi czasy bardzo dużo mówi się o filtrach mineralnych, oraz w mniej pozytywnym znaczeniu 0 filtrach chemicznych. Czym się różnią filtry chemiczne od mineralnych i które warto wybrać?

Filtry chemiczne

absorbują promienie UV, mają szerokie spektrum ochrony przed UVA i UVB, oraz zdolność przenikania do naskórka. W związku z tym, mogą zapychać pory, powodować podrażnienia i większe reakcje alergiczne. Filtry chemiczne mają większy zakres ochrony przed UV niż filtry mineralne, ale wymagają częstszych aplikacji. Najpopularniejsze filtry chemiczne to:

Avobenzone
Octinoxate
Oxybenzone
Helioplex
4-MBC
Mexoryl SX and XL
Tinosorb S and M
Uvinul T 150

 

Filtry mineralne

Co to są filtry mineralne? takie związki, które tworzą płaszcz ochronny na skórze przed promieniowaniem UV, jednocześnie, nie wnikając do warstw skóry. Swoją popularność zdobyły dzięki wysokiej tolerancji zarówno u osób ze skórą wrażliwą, reaktywną, jak i u dzieci. Ich wadą jest to, że często bielą skórę, odzież.
Najpopularniejsze filtry mineralne to:

Tlenek cynku – Zinc Oxide – jedyny składnik zatwierdzony przez FDA*, który skutecznie zabezpiecza przed promieniowaniem UVA i UVB.
Dwutlenek tytanu – Titanium Dioxide

Jak aplikować filtry przeciwsłoneczne na skórę?

Jeśli chcesz korzystać w maksymalnym stopniu z promieni słonecznych, zadbaj o odpowiednią aplikację filtrów przeciwsłonecznych! Wiele osób nie robi tego poprawnie, dziwiąc się potem na przebarwienia i plamy 🙂 Oto, co możesz zrobić, aby Twoja skóra była odpowiednio chroniona przed promieniowaniem UV:

  • Wybierz filtr przeciwsłoneczny, który ma SPF 30 lub wyższy faktor, jest wodoodporny i zapewnia szerokie spektrum zasięgu, co oznacza, że ​​chroni przed promieniowaniem UVA i UVB.
  • Przed wyjściem na ekspozycję UV – zaaplikuj bloker słoneczny co najmniej 20 minut przed wyjściem, nie zapominając o dłoniach, uszach, szyi, dekolcie, tak naprawdę, każdym odsłoniętym miejscu na ciele! Kochana, pamiętaj również o spray’ach ochronnych SPF do włosów! Tak samo, pomadka do ust – powinna być z SPF jeśli nie chcesz mieć suchych i spękanych ust! Kremy pod oczy powinny być z filtrem, a makijaż – sama wiesz 🙂 Podkład z SPF na lato, lepiej się sprawdzi niż osobno ochrona UV a na to podkład. Bardzo często mi narzekacie, że Wam się podkład nie trzyma, lub bloker słoneczny za bardzo bieli 🙂

Kochani, teraz już wiecie na czym polega różnica między filtrami chemicznymi a fizycznymi. Najczęściej producenci stosują połączenie filtrów chemicznych i fizycznych. Pamiętaj, że im skóra bardziej wrażliwa, tym powinna mieć wyższy stopień ochrony przed UV.

*FDA – Food and Drug Administration, Amerykańska Agencja żywności i leków

4 Comments

Add Yours
  1. 1
    mm.

    u mnie się przyjęło w rodzinie, że chronimy skórę cały rok. nie tylko latem, choć wtedy szczególnie. na codzień używam balsamów i kremow z filtrami. np do twarzy mam od skin79 ten pomarańczowy krem bb z ochroną 50spf

    View Comment
  2. 4
    Rysiu

    Skóra skórą – tu ochronę stosuję od zawsze. Ale oczy… mam to samo co Ty. Wystarczy, że wyjdę bez okularów przeciwsłonecznych i zapalenie spojówek gotowe. Słońce za chmurami powinno niby niwelować problem, ale nawet wtedy łzawię jak szalona. I jak tu żyć? 😉

    View Comment

Dodaj komentarz