Life Style

Domowe sposoby na bezsenność które mi pomogły

Bezsenne noce, niewyspanie, znasz to? Jeśli tak to zobacz moje domowe sposoby na bezsenność – gwarantuję że działają, sprawdziłam na sobie! 🙂

Bezsenność – przyczyny

Niestety jeżeli chodzi o przyczyny które powodują nieprzespane noce, to jest ich bardzo dużo. Osobiście uważam, na bazie swoich doświadczeń że bezsenność zawsze jest spowodowana … natłokiem myśli. Wiem po sobie, jak ciężko jest zasnąć gdy masz jakiś problem do rozwiązania, trudną sytuację życiową itp. Nie wszyscy potrafią “odciąć” myśli przed spaniem, co więcej – to właśnie w chwili gdy jesteśmy już po całym dniu, przez nasz umysł przelewają się wszystkie wydarzenia.

Domowe sposoby na bezsenność możesz spróbować gdy dolega Ci:

  • Astma i napady duszności
  • Wysokie ciśnienie krwi
  • Niewywietrzony pokój, suche powietrze
  • Menopauza
  • Bezdech senny
  • Niewydolność płucna lub krążeniowa
  • Antydepresanty (niektóre powodują mocny sen, a niektóre wręcz na odwrót)

Mimo wszystko, skłaniam się do zdania, że największe problemy ze snem powoduje stres. To on wpływa na to że się ciągle martwimy i lękamy, a stan psychiczny zawsze przekłada się na efekty fizyczne.

Bezsenność czasami jest chwilowa, ale potrafi trwać nawet kilka miesięcy! Jest to bardzo złożony problem, i jeśli u Ciebie utrzymuje się dłużej niż tydzień – polecam się skonsultować z lekarzem.

zasypianie

Domowe sposoby na bezsenność

Regularne godziny zasypiania

Bardzo ważne jest żeby organizm działał w rytmie dobowym, i żeby miał wyznaczony czas na spanie o tej samej porze. Jeśli raz chodzisz spać o 22, a raz o 1 w nocy – to organizm zaczyna się rozregulowywać, ponieważ sam nie wie w którym trybie ma działać 😉 Staraj się chodzić spać i budzić mniej więcej o tych samych godzinach – to naprawdę pomaga!

Domowy sposób na bezsenność – łóżko jest do spania!

W czasach zdalnej pracy, dużo osób przenosi swoje biuro do łóżka, i sama wiem to najlepiej że jest to wygodne. Niestety nie jest to dobry sposób na oddzielenie strefy relaksu – spania od strefy zawodowej, bo wszystko łączy się w jednym miejscu. Bardzo ważne jest żeby mieć swoje miejsce pracy, jak i wypoczynku. Nie przemieniaj łóżka w biuro mobilne, na dłuższą metę nie tylko się zastaniesz ale i będziesz mieć problem z zasypianiem.

Nie pij alkoholu przed snem

Wszyscy mamy za sobą imprezy zakrapiane procentami 😉 Jednak alkohol powoduje działanie pobudzające ( mam na myśli coś więcej niż lampkę wina ;)) i w związku z tym, picie go przed snem nie spowoduje że jest to dobry sposób na bezsenność.

domowe sposoby na bezsenność

Domowe sposoby na bezsenność – lekka kolacja

Zbyt obfite i ciężkostrawne kolacje powodują nie tylko ociężałość, ale i to, że organizm nie jest w stanie strawić wszystkiego. Absolutnie lekkie kolacje i co najmniej 3h przed spaniem to coś, co pomoże Ci łatwiej zasypiać.

Pij herbatki ziołowe na dobry sen

To jeden z tych sposobów, które mi bardzo pomogły. Niestety jak bywa z ziołami, efekty są widoczne po dłuższym stosowaniu. Mimo wszystko, warto korzystać z cudów natury, bo jest to skuteczny sposób na bezsenność jaki znam. Polecam pić przed snem melisę, lub rumianek. Są również specjalne herbatki ziołowe na sen, uspokajające.

instagram marta pardyak

Wycisz się przed snem

To jest absolutnie ważne na spokojną noc – wyciszenie! Ile osób przed snem “jeszcze tylko” sprawdzi instagrama czy facebooka? Tysiące 😉 Jesteśmy niewolnikami internetu, ale dobrze go wycisz na dobranoc, chyba że – chcesz posłuchać relaksującej muzyki. Jest to jeden z moich ulubionych sposobów zasypiania, i co ważne – praktycznie zawsze działa! Niejednokrotnie zasypiałam z relaksującą muzyką na słuchawkach. Mając na myśli wyciszenie mam też na uwadze większy relaks, czytanie książki, może jakaś joga. Jest mnóstwo form relaksacji, ale social media które bombardują umysł obrazami i treściami nie należą do nich 😉

sposoby na bezsenność

Nie oglądaj telewizji przed spaniem

Podobnie jak z social media, tak i telewizja nie wpływa dobrze na wyciszenie i ułatwienie zasypiania. Zauważ, że wiele osób po oglądaniu bardzo emocjonującego filmu nie może zasnąć. Co jest tego powodem? No właśnie adrenalina. Jeśli oglądasz film, to po nim zrób sobie chwilę na wyciszenie a dopiero potem spróbuj zasnąć. Wiem że niektórzy “na zaśnięcie” włączają jakieś filmy do oglądania, co nie jest dobre także z powodu promieniowania elektromagnetycznego. Jeśli jednak już ktoś chce się trzymać tego sposobu, to niech to będzie film spokojny i bardziej familijny niż wstrząsający i dramatyczny.

 

Na sam koniec, jeśli te domowe sposoby na bezsenność nie pomogą Ci – spróbuj konsultacji z lekarzem, a dopiero potem nastaw się na leki. Pamiętaj proszę że najlepszym lekiem jest zawsze natura i spokój. Wiem że są sytuacje gdy trudno stan równowagi zachować, dlatego z powyższych sposobów warto regularnie korzystać, a nie tylko gdy cierpisz na bezsenność.

Może masz swoje skuteczne sposoby na zasypianie? Napisz w komentarzu, chętnie uzupełnię o nie wpis! 🙂

Przy okazji social media – zapraszam na mojego instagrama @martapardyak 🙂

Ściskam mocno,

Marta

 

Czytaj także...

8 Comments

  1. Nigdy nie miałam problemów ze snem. Teraz mój tata nie może spać, podpowiem mu co nie co.

    1. Marta Pardyak says:

      daj znać jak moje sposoby na bezsenność pomogły 🙂

  2. g.21 says:

    bardzo ważny temat szczególnie w dzisiejszych czasach, ja bym jeszcze dodała bawełnianą pościel bo niestety przez syntetyki też może być problem ze spaniem

    1. Marta Pardyak says:

      pościel mi się bardziej kojarzy z problemem alergii ale możliwe że masz rację może i to wpływać na zły sen 😉

  3. Anonim says:

    super sposoby! polecam jeszcze dodatkowo zapalić sobie świece przed spaniem wspaniale koją

    1. Marta Pardyak says:

      też bardzo lubię świeczki szczególnie mocno zapachowe 🙂 są świetne nie tylko na jesień

  4. Anonim says:

    u mnie był czas gdzie tylko tabletki pomagały, ale powoli się z tego wycofywałam zwiększając – ruch, ale i pomoc psychologa. Wiem że stres bardzo wpływa na brak snu dlatego warto zadbać o komfort psychiczny

    1. Marta Pardyak says:

      masz absolutną rację, dlatego też często skupiam się i wymieniam stres jako główną przyczynę bezsenności. Cieszę się że udało Ci się pokonać branie leków zamieniając to na aktywność super! Powodzenia!

Wiem że masz opinię na ten temat chętnie ją przeczytam!